Lessen worden gegeven in Spijk (bij Gorinchem).

Wat is hatha yoga?

Hatha yoga is voor en van iedereen. Voor jong en oud, lenig of niet, met of zonder beperking. Voor ieder is het mogelijk yoga naar "eigen kunnen" te doen. Wil je dat uurtje voor jezelf? En wil je je werkzaamheden eens even achter je laten? Kies dan voor hatha yoga. Eeuwenoud met aandacht voor adem, ontspanning en beweging. Kom thuis bij jezelf.

 

Zonder competitie (doen wat je kunt en niets forceren), vergroot je souplesse en bouw meer kracht op (soepeler en sterker maken van lichaam en geest), leer je adem beheersen (d.m.v. ademoefeningen die verweven zijn in de lessen) en leer ONTspannen! In deze vorm van yoga wordt door lichamelijke oefeningen het denken tot rust gebracht. Lichaam en geest werken als een geheel en beïnvloeden elkaar over en weer.

Het "moeten" (prestaties leveren, vergelijken met anderen etc.) mag worden losgelaten.

Door yoga ontwikkel je zelfkennis en bewustzijn. Dit integreert zich gaandeweg in je leven zodat datgene wat zich in het leven voordoet bewust en meer ontspannen tegemoet getreden kan worden.

Yoga betekent in balans komen. Door de oefeningen met volle aandacht uit te voeren ontstaat evenwicht, rust en harmonie. Als lichaam, adem en geest een eenheid vormen, beginnen de spieren beter samen te werken en raken ze bevrijd van overbodige spanning. Ook innerlijk heeft yoga een zelfde uitwerking (als je last hebt van onrust, burnout e.d.). Yoga bevordert de gezondheid en kan kwaaltjes voorkomen of verminderen, denk aan bijv. vermoeidheid, slapeloosheid, hoofdpijn, rug- of schouderpijn.

Elke yogales wordt afgesloten met een complete ontspanning.

Een medische keuring is meestal niet noodzakelijk voor deelname, raadpleeg bij twijfel altijd arts of specialist.

Yoga is voor iedereen met een nuchtere kijk op de wereld, een nuchtere interesse in yoga, besef van verantwoordelijkheden, zorg voor eigen gezondheid en welzijn en compassie met alles wat het leven te bieden heeft. Yoga is geschikt voor jong en oud; voor iedereen met minimaal een redelijke gezondheid.

Bekendheid met yoga of soepel zijn is niet nodig (yoga werkt op elk niveau). 

Yoga gaat uit van het zelfherstellend vermogen van het lichaam en werkt preventief, maar kan ook ondersteunend werken bij een genezingsproces. 

 

 

Voor lesgeld, info of aanmelden kun je bellen: 06-33642800 of mailen naar: Dit e-mailadres wordt beschermd tegen spambots. JavaScript moet zijn geactiveerd om het te bekijken.  of Dit e-mailadres wordt beschermd tegen spambots. JavaScript moet zijn geactiveerd om het te bekijken.

 

Namasté!

Ellen

 

v.v. Testimonials:

 

"Yoga bij Ellen is:

Nergens aan denken, alleen aan je lijf

Adem in, adem uit

Moeilijk, maar het is o.k. als het anders is

Adem in, adem uit

Stilstaan en stimulatie

Toch proberen

Eindontspanning

 

Fijne lessen, met onvoorwaardelijke aandacht en zorg, uitleg over de oefeningen en alternatieven. Aandacht voor lijf en adem, maar absoluut niet zweverig. Goede opbouw van de lessen, waarin alternatieven worden geboden die je vanwege de veilige sfeer die er binnen de lessen heerst ook gewoon durft te doen, als een oefening te pittig voor je is. Een prettige eindontspanning waarin een verbinding wordt gelegd met de openingsoefening. Dank Ellen, namaste!"

 

"Op yoga gaan stond al heel lang op mijn verlanglijstje. Ik stelde het steeds weer uit omdat ik dacht er geen tijd voor vrij te kunnen maken. Ik kocht een boekje om thuis te kunnen oefenen, maar dat viel nog niet mee (openhouden, lezen en dan ook nog de oefeningen doen). Bovendien stond in het boekje dat het toch wel goed was om een aantal yogalessen te nemen. Ik wilde op yoga omdat ik niet stijf wil worden, dit i.c.m. het rustgevende effect was voor mij reden mee te doen. Ik heb gemerkt dat ik niet alles perfect hoef te doen. De ademoefeningen zijn voor mij zeker winst, ik gebruik een aantal keer per dag deze oefeningen om weer 'tot mezelf' te komen. Elke woensdagavond ga ik na een lange, drukke werkdag naar yoga. Soms heb ik geen zin, omdat ik het wel genoeg vind voor die dag, maar ik ga toch altijd, en als Ellen dan begint met de les moet ik altijd een beetje glimlachen, maar....het loslaten van de werkdag lukt wel! Ook slaap ik zo in met de ademoefeningen. Ellen is heel duidelijk in het geven van instructies, iedere oefening wordt stapje voor stapje benoemd, zelf doet ze alle oefeningen mee. Ik kwam er al snel achter dat dit niets te maken had met de manier waarop ik uit mijn boekje de oefeningen leerde. Zodoende zit ik nu al 5 jaar met veel plezier en succes! op yogales bij Ellen."

 

"Yoga is voor mij ideaal. Ik heb het gevoel dat ik beter kan ontspannen, beter met stress kan omgaan door goed te ademen. Mijn nekpijn is zo goed als weg. Wat ik ook fijn vind is dat ik door de oefeningen het gevoel van lenigheid behoud. Het zijn toch veel bewegingen die je buiten yoga niet doet. Het voelt "gezond". Ik let ook op mijn voeding, zwem, wandel en tuinier en zo probeer ik naast mijn werk de balans te houden. Verder vind ik de sfeer tijdens de yogalessen vertrouwd en fijn."

 

"Iedere week kijk ik uit naar de yogalessen. Voor mij betekent dit: mijn lichaam flink laten bewegen door de oefeningen mee te doen. Daarmee laat ik alle spanningen los en d.m.v. de ontspannings-oefeningen kan ik mij volledig verder ontspannen. Na de yogales ben ik opgeladen met nieuwe energie en ben innerlijk stil."

 

"Even los van alles, energie voelen in je lijf, totale ontspanning, inspanning, ruimte ervaren, de week vol vertrouwen en met een heel goed gevoel beginnen."

 

"De yogalessen ervaar ik als een moment van ontspanning en versterking van mijn lichaam. De rustige manier waarop de aanwijzingen worden gegeven vind ik heel prettig en zorgen er ook voor dat ik me goed kan concentreren op de oefeningen. Na de les heb ik vaak weer nieuwe energie en voel ik me een stukje "lichter".

 

"Voor mij is yoga een relaxte manier om lenig en soepel te blijven, maar toch heb ik er onbewust ook op een andere manier iets aan: de ademcontrolerende oefeningen pas ik geregeld toe, loop ik te hijgen (door hoge inspanning bijv. traplopen of hard fietsen) dan heb ik mijn normale ademhaling weer zo terug. Me afsluiten voor geluiden van buitenaf, betere concentratie, bijv. op mijn werk wanneer iedereen zit te bellen en praten, lukt me inmiddels erg goed dankzij de yoga."

 

"Hoewel ik de yogalessen van Ellen nog maar krap een jaar volg zou ik ze niet meer willen/kunnen missen. Ze geven me letterlijk en figuurlijk mentaal en fysiek ruimte!"

 

"Ik doe aan yoga! Wat denkt u nu? Niets voor mij dat zweverige gedoe. Nou, ik kan u uit de droom helpen...er is niets zweverig aan yoga. Ik sta met beide benen stevig op de grond. In de loop der jaren (ik volg al 10 jaar yoga) heb ik verschillende "trucjes" geleerd om me te concentreren op mijn ademhaling in nerveuze situaties. Heeeel handig!! We zijn allemaal weleens nerveus (denk aan de tandarts bijv.). Wat ik even zo belangrijk vind is dat ik soepel blijf van lijf en leden. Bij yoga werk je op een rustige manier om spieren en gewrichten soepel en sterk te houden. We liggen niet een uur lang op een matje naar het plafond te staren, mocht u dit denken. Het is werken geblazen en je gaat er ook van zweten! Yoga houdt lijf en geest jong, maakt je hoofd vrij van muizenissen! Yoga is voor iedereen en voor alle leeftijden.

Ellen geeft op een verantwoorde en heel relaxte manier les. Niets moet. Het is een fijne manier van in- en ontspanning. (afz. een trouwe yoga-fan)"

"Ik ervaar de yogalessen als een moment om even aan de waan van alledag te kunnen ontsnappen; een soort van stoom afblazen. Het geeft me innerlijke rust en draagt bij aan een betere conditie (maar lenig zal ik nooit worden, haha). Het gevoel dat ik meeneem na een yogales probeer ik zo lang mogelijk vast te houden zodra ik weer in de dagelijkse hectiek stap."

 

 

Yogalessen (in voor- en najaar)

-

Lesperiode najaar 2019:

2 september t/m 28 november

Lesperiode voorjaar 2020:

3 februari t/m 28 mei

-

Lestijden:

Ma. 13.30 -14.30 uur 

Ma. 18.30 - 19.30 uur 

Di. 18.30 - 19.30 uur 

Wo. 20.30 - 21.30 uur 

Do. 19.30 - 20.30 uur 

-

Leslocatie:

Dorpshuis de Lindehof,

Spijkse Kweldijk 53,

4212 CX Spijk gem. Lingewaal

 

* * * * * * * *

Testimonials:

"Na lang zoeken en verschillende soorten yogalessen geprobeerd te hebben, kwam ik bij Ellen. Ik ben daar nu ruim 2 jaar en het geeft mij meer rust en balans in mijn leven. Door de oefeningen blijf je lekker soepel en de ontspanning geeft je hoofd rust. De manier van lesgeven vind ik heel prettig, no nonsens en vooral niet zweverig." 

"Yoga heeft mijn gezondheid goed gedaan. Ik ben leniger geworden, heb geen last meer van nekpijn. Mijn houding is verbeterd, ik kan beter ontspannen, voel mijn lijf beter dan eerst. De wekelijkse yogales bij Ellen, die een fijne, liefdevolle sfeer creert, mijn dagelijkse meditatie en de zonnegroet elke ochtend, zijn een vast ritueel in mijn leven waar ik wel bij vaar!" 

"Yoga is allebehalve zweverig en saai! Toen ik besloot de uitdaging aan te gaan genoot ik van de fysieke oefeningen en ik ervoer werkelijk innerlijke rust. Het zoeken naar balans tijdens de houdingen of bewegingen en de bewustwording van hoe je lichaam in elkaar zit vind ik interessant en het ontspant me. De lessen van Ellen ervaar ik als fijn door haar professionaliteit, haar nuchterheid, de rust en de ongedwongen sfeer."

 


Ingezonden gedicht:

GLIMLACH EVEN - door Adriaan Romijn, G'chem

Ben je boos of voel je agressie? glimlach even;
in de auto: glimlach even;
op de fiets: glimlach even;
lopend op straat: glimlach even;
tijdens een wedstrijd: glimlach even;
om iets anders: glimlach even;
het kost zo weinig inspanning,
het levert héééél veel ontspanning, verdraagzaamheid
en een schat aan positieve energie.